Eten bestellen is populairder dan ooit. Het is gemakkelijk, snel en lekker. Maar is het wel zo eerlijk? Wij van Appsmen vinden van niet. Er heerst onvrede onder restauranthouders over de hoge marges (12%) en de machtspositie van grote partijen zoals Thuisbezorgd. We praten al geruime tijd met restauranthouders over deze ontwikkelingen en bedenken samen alternatieven die meer voordeel bieden voor de restauranthouders. Vanuit deze gesprekken zijn Delftse ondernemers en Appsmen gestart met een (h)eerlijk alternatief:

Delft Bestelt

Delft Bestelt

Een bestelkanaal met eerlijke marges voor de restauranthouder, een lokale aanpak en een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat klinkt mooi, maar een nieuw concept zonder potentiële gebruikers heeft natuurlijk geen kans van slagen. Daarom vroeg Appsmen aan de Delftenaren, wat vinden jullie?

Om er achter te komen wat de mening van Delftenaren zelf is over een lokaal bestelkanaal is Appsmen, gewapend met een survey, de straat op gegaan. Verspreid over een aantal weken en diverse locaties zijn er vele mensen ondervraagd om deze mening in kaart te brengen en statistisch te valideren.

De reacties van Delftenaren

Er wordt graag eten bestelt in Delft. Twee derde van de mensen bestelt wel eens eten. Van deze groep bestelt 40% zelfs eens per twee weken of vaker. Het is goed om te weten dat er voldoende markt is om een nieuw kanaal te lanceren. De vraag rest natuurlijk of men hier ook open voor staat.

Naast dat er in Delft voldoende eten wordt bestelt, blijkt het ook een betrokken stad te zijn. Zo’n 60% van de mensen in Delft houdt wel eens rekening met de lokale ondernemers bij het doen van hun aankopen. Maar liefst 74% van de mensen voelt zich betrokken bij hun regio. Voor de introductie van een lokaal bestelkanaal lijkt dit een goede basis te zijn.

Toen de inwoners hoorden wat restauranthouders moeten afdragen aan Thuisbezorgd, was de primaire reactie van de meeste mensen verbaasd. Enkele voorbeelden: ‘zo veel!’, ‘dit kan echt niet’, ‘ik bestel vanaf nu niet meer bij Thuisbezorgd’. Deze reacties komen ook terug in de cijfers. Van alle respondenten gaf maar liefst 85% aan bij een lokaal bestelkanaal te willen bestellen wanneer deze eerlijker is voor de restauranthouder. Onder mensen die nu thuisbezorgd gebruiken als bestelkanaal ligt dit percentage gelijk. 15% gaf aan hun keuze puur op basis van prijs te bepalen.

Een eerlijker kanaal heeft potentie, maar wat vinden mensen nog meer belangrijk bij het bestellen van eten? Na de top 3: Prijs, kwaliteit en snelheid van bezorging staat het bestelgemak. Dit gemak kan Appsmen met de
ruime ervaring in de bestelsector realiseren. De huidige tevreden klanten base bewijst dat er een solide bestelplatform kan worden neergezet die aansluit bij het gewenste bestelgemak.

Delft Bestelt is druk in ontwikkeling!

Na de rondvraag in Delft kan er gesteld worden dat men in grote getallen bereid is een eerlijkere keuze te maken bij het bestellen van eten. Een uitkomst die aansluit bij de onvrede van de restauranthouder. De antwoorden van Delftenaren geeft vertrouwen voor het (h)eerlijke alternatief: Delft bestelt. De Delftse bezorgrestaurants en wij zijn er daarom ook overtuigd dat met de uitkomst onder Delftenaren, het sentiment bij restauranthouders, de opgebouwde ervaring en de juiste middelen een lokaal bestelkanaal gaat slagen!

Wilt u op de hoogte blijven over onze nieuwe groepsapp? Volg ons dan via Facebook!